Herb
Profile Radnych, komisje, interpelacje. Kalendarz posiedzeń.
System Rada dla Mieszkańców - Gmina Węgorzyno

Interpelacje i zapytania

Interpelacje i zapytania Radnych.

Dot. udzielenia informacji na temat dzierżawienia terenu pod zasiekami na osiedlu Słonecznym w Węgorzynie

Numer: 64, rodzaj: interpelacja

Skierowane do: Pan Jan Mazuro Przewodniczący Rady Miejskiej w Węg
data wpływu: 2020-01-27, data przekazania: 2020-01-27

Na podstawie § 44 pkt.4 Statutu Gminy Węgorzyno przyjętego uchwałą Rady Miejskiej w Węgorzynie nr VI/83/2003 w dniu 25 kwietnia 2003 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2003 r. nr 47, poz. 798), składam interpelację w sprawie udzielenia informacji na temat dzierżawienia terenu pod zasiekami na osiedlu Słonecznym w Węgorzynie.

Na prośbę mieszkańców osiedla Słonecznego w Węgorzynie a zwłaszcza mieszkańców, którzy są w zarządach swoich spółdzielni mieszkaniowych chciałbym uzyskać kilka informacji. Mianowicie pytania dotyczą dzierżawy terenu pod zasiekami na śmieci na terenie osiedla Słonecznego w Węgorzynie. Sprawa rozpoczęła się 09.09.2019 poprzez wysyłanie przez Gminę Węgorzyno pisma do wspólnot mieszkaniowych na w/w osiedlu pisma Znak: OŚ.6236.1.2019.MB z prośbą o wskazanie stron do podpisania umów dzierżawy.

Pytania są następujące:

1. Kiedy zostały wybudowane istniejące obecnie zasieki na śmieci wskazane na mapce w załącznikach?

2. Kto je wybudował i na jakiej podstawie prawnej?

3. Kto jest ich prawnym właścicielem ?

4. Dlaczego Gmina wydaje jedną z decyzji ustalając opłatę za zasiek jak wspólnota nie składała żadnego wniosku? Mianowicie mam tu na myśli decyzje nr 7/2019 z dnia 23.12.2019 roku znak WIiIK.D.7230.7.2019.LK wystawionej WM „NA SKARPIE”.

5. Dlaczego w decyzji to dzierżawca jest zobowiązany do utrzymania zasieku w czystości i porządku wokół zasieku?

Pytań nasuwa się jeszcze więcej aczkolwiek powyższe są najistotniejsze. Zastanawia mnie tylko fakt dlaczego przez 20 lat nikt się tym nie zainteresował i nikt nie kazał płacić wspólnotą za dzierżawę terenu na których zasieku stoją. Dodatkowo jak zasieki wymagały remontu to Gminy to nie interesowało kto pokryje koszty. Płacimy coraz to wyższe opłaty za zagogospodarowanie śmieci i dodatkowo mamy płacić za zasieki? Coś tu jest nie w porządku. Równie dobrze posegregowane śmieci mogą wystawiać na terenach swoich wspólnot bądź klatkach a ZUK będzie z tych miejsc zabierał śmieci. Czy to jest lepsze rozwiązanie? Jako mieszkaniec osiedla Słonecznego w Węgorzynie stwierdzam, że nie. Proszę wskazać nam gdzie mamy składować swoje śmieci by nie płacić dodatkowo za miejsce składowania. Zwłaszcza, że w obecnym roku 2020 zapewne będzie kolejna podwyżka za śmieci. Oby tak nie było ale jako radny mam  świadomość, że raczej nie obędzie się bez podwyżki.

Jeszcze raz proszę o odpowiedź na powyższe pytania oraz o zastanowienie się czy nadal działamy w interesie Mieszkańców Gminy Węgorzyno czy już działamy przeciw Mieszkańcom. Zdaje sobie sprawę że należy regulować wszystkie nieprawidłowości aczkolwiek miejmy to na uwadze, że te zasieki istnieją od początku budowania owego osiedla tj. już prawie od 40 lat i nigdy nikt za nie nigdy nie ponosił opłat.

Treść interpelacji dostępna w załączniku do pobrania

Interpelujący

Imię i nazwisko Funkcja Nazwa klubu
Dominik Raj radny

Odpowiedź

Odpowiadający: Zastępca Burmistrza Mirosław Przysiwek

Wydział merytoryczny: , data odpowiedzi: 2020-02-06

W nawiązaniu do interpelacji z dnia 27.01.2019 r. w sprawie udzielenia informacji na temat dzierżawienia terenu pod zasiekami na osiedlu Słonecznym w Węgorzynie.

Ad. 1.) Urząd nie posiada dokumentacji źródłowej potwierdzającej kto i kiedy budował zasieki na śmieci o których mowa w interpelacji Pana Radnego. Z wyciągów ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w Łobzie wynika, że budynki osiedla Słonecznego oddano do użytkowania w latach 1989 – 1990. I tak, bloki o wskazanych poniżej numerach oddano w latach:

Węgorzyno

Osiedle Słoneczne 33

1

1989 rok

Węgorzyno

Osiedle Słoneczne 10-12

2

1990 rok

Węgorzyno

Osiedle Słoneczne 22-24

3

1990 rok

Węgorzyno

Osiedle Słoneczne 16

3

1990 rok

 

Z dozą prawdopodobieństwa graniczącego z pewnością można przyjąć, że zasiek, jako infrastruktura uzupełniająca Osiedla powstały właśnie w tym samym czasie, stając się jednocześnie częścią wspólną dla wszystkich budynków.

Ad. 2.) Budowa tego Osiedla była inwestycją wiązaną i realizowaną przez kilka podmiotów prawnych, do których należy m-dzy innymi: Gmina, PKP, Nadleśnictwo, PGR oraz Spółdzielnia Jutrzenka. Uwidocznienie bloków Osiedla w ewidencji Starostwa wskazuje, że budowa oparta była o prawomocne decyzje realizacji inwestycji. Jedną z takich decyzji wydanych przez Wydział Planowania Przestrzennego, Urbanistyki, Architektury i Nadzoru Budowlanego z dnia 29 marca 1985 roku odnalazłem w zasobach archiwum. Ujawnienie zasieków na mapach ewidencyjnych potwierdza, że wybudowano je jako zaplecze infrastrukturalne Osiedla. Z dokumentacji archiwalnej wynika również, że główna droga zlokalizowana od strony północnej Osiedla (granicząca z ZUK) została wydzielona w 1983 roku. Oznacza, to że zasiek budowany był z zamiarem postawienia go w pasie drogowym. Z czasem, już po okresie burzliwej transformacji gospodarczej podmioty będące inwestorami w latach 80’tych sprywatyzowały swoje nieruchomości odsprzedając je osobom prywatnym, które następnie zorganizowały się we Wspólnoty. Wspólnoty zobowiązane zostały do zarządzania częściami wspólnymi nieruchomości, robiąc to samo samemu bądź oddając zarządzanie wyspecjalizowanym podmiotom gospodarczym. Częściami wspólnymi są m.in. wspomniane przez Pana Radnego zasieki.

               Ad. 3. )Jeżeli zasieki były uzupełnieniem infrastrukturalnym dla inwestycji budowy budynków Osiedla należy przyjąć, że w przypadku sprzedaży lokali i przynależnych lokalom części nieruchomości przeszła, na każdego, także część własności do zasieku. Praktyka pokazała, że rzeczywiście zasieki użytkowane są przez lokatorów lokali mieszkalnych, zorganizowanych we Wspólnotach. W wyniku umowy społecznej mieszkańców Osiedla niektóre z zasieków podzielono na kwatery i użytkowane są przez kilka Wspólnot jednocześnie. Nie można znaleźć dokumentu z którego bezpośrednio wynikałaby własność zasieku jednego w takim wypadku należy domniemać że są nimi wszyscy bezpośredni użytkownicy. Trudno zresztą domniemać inaczej skoro na odbiór odpadów z miejsc zasieku podpisane są umowy pomiędzy ZUK a Wspólnotami.

Ad. 4.) Zgodnie z art. 39 ust 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260 z późn. zm.) zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. W szczególności zabrania się lokalizacji obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. Zgodnie z art. 40 ust. 2, pkt.3 Zarządca drogi może zezwolić na umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam. W takim przypadku zgodnie z ust. 11 przywołanego wyżej artykułu wystawiana jest decyzja administracyjna. Decyzja taka winna być wystawiona niezwłocznie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie danego obiektu budowlanego. Decyzja o której wspomina Pan Radny tj. 7/2019 z dni. 23.XII.2019 roku jest rodzajem uporządkowania spraw zaszłych. Ich uporządkowanie należy do zadań organy wykonawczego. Z uwagi na – poniekąd – spekulacyjny charakter ustalania właściciela, co starano się nie ukrywać w udzielanej odpowiedzi, a spekulacyjny dlatego, że pierwotny właściciel rozproszył się w wyniku działania wolnego rynku, sprawę zbada Samorządowe Kolegium Odwoławcze, którego ostateczna decyzja zostanie udostępniona organom Rady Miejskiej jeżeli tylko organy te będą chciały badać tą sprawę.

Ad. 5.) Jak starano się wskazać zasieki są częścią infrastruktury techniczno – budowlanej Osiedla jako całości. Ich wybudowanie było niezbędne dla poprawnego funkcjonowania Osiedle. Obecnie służą jedynie mieszkańcom tam zamieszkującym. Istnienie tych obiektów umożliwiło zawarcie umów na wywóz odpadów stałych. Zatem to wszystko jest uzasadnioną przesłanką do ostatecznej konkluzji, że zamieszkujący na Osiedlu mieszkańcy, w takiej części własności jaką posiadają w całości nieruchomości są też właścicielem tej infrastruktury. Stąd decyzja administracyjna którą wystawił organ.

Kończąc na terenach zurbanizowanych do których należą osiedla nie są możliwe do zastosowania propozycje gromadzenia odpadów, o których wspomina Pan Radny. Niekorzystanie z obecnych zasieków powoduje konieczność wybudowania podobnych obiektów w granicach nieruchomości stanowiących własność Wspólnot. I nawet w tym przypadku tj. wybudowania zasieków w granicach własności, mieszkańcy Osiedla będą ponosili koszty, do których – poza nakładem inwestycyjnym – zaliczane będą roczne podatki od wybudowanych obiektów budowlanych.

Treść odpowiedzi dostępna w załączniku do pobrania